Een moment geduld, uw verzoek wordt verwerkt.
Als je met je camper op pad gaat, kom je al snel termen tegen rondom gewicht. Dat kan best verwarrend zijn! Er is namelijk een verschil tussen het wettelijke maximale gewicht (waar je rijbewijs bepalend voor is) en het technisch maximale gewicht (wat je camper daadwerkelijk aankan).
Met een rijbewijs B mag je camper maximaal 3.500 kg wegen. Er komt een nieuwe Europese richtlijn (mogelijk in 2028) die het misschien mogelijk maakt om met een B - rijbewijs tot 4.250 kg te rijden. Omdat deze regelgeving nu nog niet is aangepast, leggen wij het hier uit volgens de huidige situatie.
Technisch gezien kan een camper vaak meer dragen, afhankelijk van het chassis. Een camper kan bijvoorbeeld een technisch maximum hebben van 3.850 of zelfs 4.500 kg of bij een tandemstel zelfs 5.500kg. Handig om te weten, maar zolang je met een B - rijbewijs rijdt, blijft 3.500 kg de wettelijke limiet.
Licht of zwaar chassis – wat is het verschil?
Een licht chassis is gebouwd voor 3.500 kg (soms tot 3.650 of 3.850 kg)
Een "zwaar chassis" wordt vaak Maxi, Heavy of 4 tons genoemd en kunnen meer gewicht dragen dankzij een sterker chassis, vering, remmen, velgen en banden. Deze zaken zijn dan allemaal berekend op een hoger gewicht.
Soms wordt dit hogere gewicht “teruggekeurd” naar 3.500 kg via de RDW. Dat klinkt misschien gek, maar het heeft voordelen: je profiteert van extra stevigheid en veiligheid terwijl je toch met een B - rijbewijs mag rijden.
Nadelen zijn dat een zwaar chassis meestal duurder is en meer weegt.
Zwaar chassis maar op kenteken technisch 3.500 kg (andersom)
Er zijn ook campers met een zwaar/heavy chassis (gebouwd voor bijvoorbeeld 4500kg) maar waarbij het kenteken toch gehomologeerd op technisch 3.500 kg staat.
Soms is dat zo aangevraagd door de eerste eigenaar, bijvoorbeeld om een hogere aanhangerlast te mogen trekken of vanwege hogere tol in bijvoorbeeld Oostenrijk.
Wil je optimaal kunnen profiteren van het (oorspronkelijk) hoge technisch gewicht? Dan zal de camper voor een technische keuring naar de RDW moeten. Meestal is hiervoor een verklaring en nieuw typeplaatje van de fabrikant voor nodig. Deze dient eerst ingestuurd te worden ter beoordeling van de RDW en daarna mag de keuringsafspraak gemaakt worden.
Let ook op de polisvoorwaarden van je verzekering.
Bij sommige verzekeringen, zoals Aveco, kun je dekking krijgen op de technische aslasten in plaats van het kentekengewicht. Zo blijft je camper, zelfs bij (per ongeluk) overladen, wel all - risk verzekerd!
Met een C1 - rijbewijs mag je campers tussen de 3.500 en 7.500 kg besturen.
Het behalen is goed te doen, de theorie is het lastigste, de praktijk is zo gehaald.
Bij een gespecialiseerde rijschool, leer je alles wat je nodig hebt om veilig en vertrouwd de weg op te gaan.
Twijfel je welke optie het beste bij jou past? Onze adviseurs van Witoma helpen je graag. Samen zorgen wij dat je straks zorgeloos én met plezier de weg op gaat.
Neem gerust contact op via het formulier op deze pagina, telefonisch of per e-mail. Wij helpen u snel verder.